marketing

استفاده از كلمات كليدي پرسشي، بهترين راهكار 2019 براي سئو

با گذشت زمان، نحوه‌ي سرچ يا جستجوي افراد در موتورهاي جستجو بسيار تغيير كرده و از كلمات كليدي مختصر و كوتاه به سمت عبارات مفهومي و طولاني‌تر تغيير شكل داده است. به همين نسبت موتورهاي جستجو نيز نتايج جستجو را بسيار هوشمندانه‌تر، دقيق‌تر و متناسب با نياز كاربر نمايش مي‌دهند. كلمات كليدي پرسشي يكي از پركاربردترين عبارات جستجو در ميان كاربران هستند، به‌گونه‌اي كه طبق آمارهاي منتشر شده، بيش از ۳.۵ ميليارد از عبارات جستجو شده در طول روز، كلمات كليدي پرسشي هستند.

با توجه به اهميت و كاربرد فراوان اين كليدواژه‌ها، يكي از راه‌هاي استراتژيك جهت بهينه‌سازي موتورهاي جستجو(SEO)، بهينه‌سازي وب‌سايت بر اساس كلمات كليدي پرسشي است. در اين مقاله سعي داريم شما را با نحوه‌ي پاسخ گوگل به عبارات آشنا كرده و به نكاتي درباره‌ي بهينه‌سازي وب‌سايت بر اساس اين عبارات پرسشي اشاره كنيم.

جستجوي معنايي يا Semantic Search چيست و چه ارتباطي با عبارات پرسشي دارد؟

در جستجوي معنايي يا جستجو به كمك عبارات كامل و مفهومي، موتورهاي جستجو تلاش مي‌كنند تا بهترين نتيجه را با دريافتن قصد، نيت يا هدف كاربر از جستجو، منطق پنهان شده در آن عبارت و ارتباط معنايي ميان كلمات موجود در عبارت نمايش دهند. به روز‌رساني الگوريتم Google Hummingbird در سال ۲۰۱۳، گوگل را به موتور جستجويي سريع‌تر و دقيق‌تر در رابطه با جستجوي معنايي تبديل كرده‌است.

انواع عبارات پرسشي كه گوگل به آن‌ها پاسخ مي‌دهد

امروزه گوگل را مي‌توان علاوه بر موتور جستجو، يك موتور پاسخگو ناميد، چرا كه علاوه بر استفاد از الگوريتم مخصوص، از قابليت‌هاي زيادي مانند هوش مصنوعي و جستجوي صوتي در حوزه‌ي جستجوي عبارات معنايي بهره‌مند است و آن را به يك همراه هوشمند و پرسرعت در جستجو تبديل كرده است. در همين راستا فرصت مناسبي براي وب‌سايت‌هايي كه حاوي اطلاعات ارزشمند و ساختاريافته‌اي هستند به‌وجود آمده تا بتوانند رتبه‌ي بالاتري در نتايج جستجو را از آن خود كنند. در ادامه به مهم‌ترين نوع عبارات پرسشي كه گوگل در Answer Box به آن‌ها پاسخ مي‌‌دهد اشاره خواهيم كرد:

1.پرسش‌هايي با پاسخ مستقيمDirect Answer Questions (DAQ)

افرادي كه در جستجو از عبارات پرسشي مانند چه چيزي، چه كسي، چه زمان، كجا و … ، استفاده مي‌كنند غالباً قصد دارند يك پاسخ مستقيم و نسبتاً كوتاه دريافت كنند. كوگل نيز در اين حالت با استفاده از تكنولوژي جستجوي معنايي، قصد و نيت كاربر را به خوبي تشخيص مي‌دهد. براي مثال، سوال “مخترع تلفن چه كسي است؟” را با نمايش كلمه‌ي “الكساندر گراهام بل” در نتايج جستجو مشخص خواهد كرد.

2.پرسش‌هايي با پاسخ كوتاه Short Answer Questions (SAQ)

برخي عبارات پرسشي نيازمند جواب‌هاي نسبتاً كامل‌تري هستند. اين عبارات اغلب با كلماتي مانند آيا، چرا و … شروع مي‌شوند. براي مثال، پاسخ سوال “چرا زمين‌لرزه اتفاق مي‌افتد؟” مي‌تواند نسبتاً كوتاه، درباره‌ي حركات پوسته‌ي زمين در نتايج جستجو ظاهر شود.

3.پرسش‌هايي با پاسخ طولاني Long Answer Questions (LAQ)

هنگامي ‌كه قصد و نيت كاربر يادگيري مطلب يا فرآيندي خاص باشد، پاسخ اين پرسش‌ها به صورت فرآيندهاي آموزشي مرحله به مرحله ظاهر مي‌شوند. براي مثال، آشنايي با نحوه‌ي پختن انواع غذا، در اين دسته قرار مي‌گيرد.

راه‌هاي افزايش رتبه صفحه با توجه به عبارات پرسشي

ابزار و روش‌هاي بسياري براي يافتن بهترين كلمات كليدي جهت بهينه‌سازي موتورهاي جستجو (SEO) وجود دارند. براي اين كار بايد با توجه به كليد واژه‌هاي اصلي خود، كلمات كليدي پرسشي را يافته و سپس بر اساس معيارهايي مانند ميزان جستجو، اهميت آن‌ها را تخمين بزنيد.

چگونه رتبه‌ي صفحه را براي DAQ ارتقاء دهيد؟

براي افزايش رتبه صفحه بر اساس پرسش‌هاي داراي پاسخ مستقيم موارد زير را بهينه كنيد:

  • پاسخ پرسش را در ابتداي متن و ترجيحا اولين جمله بيان كنيد.
  • متن سوال را تا حد امكان به طور كامل در جواب بگنجانيد.
  • پس از پاسخ مستقيم، در ادامه به شرح و بسط پاسخ بپردازيد.
  • در صورت امكان، در همات حوزه محتواي باكيفيت و يكتاي بيش‌تري توليد كنيد تا از نظر گوگل منبعي قابل اعتماد شناخته شويد.

چگونه رتبه‌ي صفحه را براي SAQ ارتقاء دهيد؟

براي افزايش رتبه صفحه بر اساس پرسش‌هاي داراي پاسخ كوتاه لازم است موارد زير را رعايت كنيد:

  • ترجيحاً متن را به صورت پرسش و پاسخ بنويسيد، به گونه‌اي كه پرسش اصلي به عنوان تيتر آن پاراگراف نوشته شود.
  • نوع كلمات و لحن محتوا بايد به گونه‌اي باشد كه فهم آن براي مخاطب عام بسيار ساده بوده و بتواند راحت و روان آن را بخواند.
  • مي‌توانيد با توجه به سوالات مورد نظر خود، به طور اختصاصي صفحه‌‌اي را به پرسش و پاسخ اختصاص دهيد.

چگونه رتبه‌ي صفحه را براي LAQ ارتقاء دهيد؟

براي افزايش رتبه صفحه بر اساس پرسش‌هاي داراي پاسخ طولاني لازم است موارد زير را رعايت كنيد:

  • استفاده از ويديوهاي آموزشي در راستاي پاسخ به سوالاتي كه نياز به جواب‌هاي طولاني دارند، كمك زيادي به سئو مي‌كند.
  • توليد محتواي متني آموزشي و مرحله به مرحله در رابطه با موضوع مورد نظر ترافيك بسياري را به وب‌سايت شما روانه مي‌كند.
  • برخي سوالات مي‌توانند با استفاده از ليست‌ها پاسخ داده شوند.
  • علاوه بر روان بودن متن، نكات برجسته و مهم متن را مشخص كرده و ترجيحاً عنواني مجزا براي آن قسمت در نظر بگيريد.
  • يكي از نكات مهم اين است كه عنوان اصلي محتوا، علاوه بر جذابيت بايد به پرسش مورد نظر كاربر بسيار شبيه باشد.
  • از تصاوير، نمودارها و اينفوگرافي‌‌ها جهت جذابيت بيش‌تر محتواي آموزشي براي كاربران استفاده كنيد.

بهينه‌سازي كلمات كليدي پرسشي، يكي از جديدترين روش‌هايي است كه مي‌تواند در سال 2019 راهكاري موثر در بهينه‌سازي موتورهاي جستجو باشد. آژانس ديجيتال ماركتينگ ماكان، به كمك تيم‌هاي طراحي و توسعه وب‌سايت و توليد محتواي خود، كسب و كار شما را  در راستاي بهينه‌سازي موتورهاي جستجو ياري مي‌كند.

منبع: آژانس ديجيتال ماركتينگ ماكان


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۲۶:۵۴ توسط:macanagency موضوع:

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :