marketing

Retargeting و مزاياي استفاده از آن چيست؟

يكي از مباحث مهم در ديجيتال ماركتينگ و به خصوص فضاي تبليغات آنلاين، Retargeting است كه در اين بلاگ قصد داريم به چگونگي كاركرد و مزاياي آن بپردازيم. Retargeting يا هدف‌گيري مجدد، به تبديل بازديدكننده‌هاي وب‌سايت‌ها به مشتريان دائمي مي‌پردازد و براي تبليغات، روي افرادي كه با برندتان آشنايي دارند و به آن علاقه نشان داده‌اند تمركز مي‌كند. در واقع اصلي‌ترين نكته در Retargeting اين است كه تنها براي بازديدكنندگاني كه قبلا با وب‌سايت شما آشنا شده‌اند و به آن سرزده‌اند تبليغ و هزينه مي‌كنيد.

مطمئنا مي‌دانيد كه وب‌سايت‌ها عموما ترافيك زيادي دارند اما احتمالا نمي‌دانيد كه طبق نتايج به دست آمده، متوسط نرخ تبديل براي بازديد‌هاي اوليه تنها 2 درصد است. بدون شك اين موضوع براي صاحبان كسب‌وكارها چالش بزرگي است و Retargeting يكي از مواردي است كه اين امكان را مي‌دهد تا به 98 درصد باقي مانده نيز دست پيدا كرد.

در ادامه با هم به چگونگي فرآيند Retargeting و رديابي مخاطبان مي‌پردازيم.

چگونگي فرآيند Retargeting

Retargeting كه در برخي موارد با عنوان Remarketing نيز از آن ياد مي‌شود، فرآيندي است كه بازديدكننده‌هاي وب‌سايت را به سمت اقدام كردن (Action) ترغيب مي‌كند. در واقع اين امكان را مي‌دهد تا به صورت آنلاين، رفتار بازديدكننده‌هاي وب‌سايت را مورد بررسي قرار بدهيد. اين دقيقا همان كاري است كه به كمك Cookie انجام مي‌شود؛ احتمالا در هنگام جستجو در سايت‌هاي مختلف با اين عبارت مواجه شده‌ايد. Cookie فايل يا قطعه‌اي از اطلاعات است كه در Browser كاربر جاسازي مي‌شود و اطلاعات وب‌سايت‌هاي مشاهده شده را را ذخيره مي‌كند و با رديابي رفتار مشتري در وب‌سايت‌ها، براي ترغيب مشتري و برنامه‌ريزي براي هدايت درست او به سمت اقدام كردن، به شما كمك مي‌كند. Cookie آگهي‌ها را بر روي سايت‌هاي ديگري كه كاربر در حال بازديد آن‌ها است قرار مي‌دهد و او را ترغيب مي‌كند تا با كليك كردن بر روي تبليغات، به سايت شما بازگردد. استفاده از اين تبليغات با توجه به مخاطباني كه قبلا به وب‌سايت شما سر زده‌اند هدف‌گذاري مي‌شود. دقيقا به همين دليل است كه از واژه Retargeting استفاده مي‌كنيم؛ چرا كه بازديدكننده‌‎هاي قبلي‌ را دوباره مورد هدف‌ قرار مي‌دهيد.

مزاياي استفاده از Retargeting

افزايش آگاهي نسبت به برند

يكي از اصلي‌ترين نكات در Retargeting ايجاد و افزايش آگاهي نسبت به برند است. تماشا و بازديد از تبليغات درون‌برنامه‌اي در بستر سايت‌هاي ديگر و به كمك Retargeting مخاطب را مجددا مورد هدف قرار مي‌دهد و به اصطلاح با يك تلنگر، به صورت ناخودآگاه Brand Awareness را افزايش مي‌دهد.

بهينه‌سازي نرخ‌هاي تبديل

يكي ديگر از مزاياي Retargeting تاثير مثبت آن روي نرخ‌هاي تبديل يا Conversion Rate ها است. بهينه‌سازي نرخ‌هاي تبديل همانطور كه در بلاگ‌هاي پيشين به آن پرداخته‌ايم، Lead بيشتري را  به قيف فروش هدايت مي‌كند و بازديدكننده‌هاي سايت را كه به هر دليلي وبسايت را ترك كرده‌اند، به مشتري‌هاي بالفعل تبديل مي‌كند.

افزايش درآمد و نرخ بازگشت سرمايه

يكي از مهم‌ترين مزيت‌هاي Retargeting افزايش فروش است. پيدا كردن مخاطباني كه به كالا و خدمات شما علاقه نشان داده‌اند و درك اين موضوع كه چرا محصولات شما با ديگر محصولات ديگر رقبا متفاوت است به مرور فروش‌ را گسترده‌تر مي‌كند و به شدت نرخ ROI را افزايش مي‌دهد. براي گرفتن نتيجه مطلوب‌تر، بهتر است كه همزمان از چند تكنيك براي تجربه نرخ بازگشت سرمايه يا ROI استفاده كنيم. بهترين مدل Retargeting زماني است كه با بازاريابي درون‌گرا و برون‌گرا همراه باشد.

جذب مشتريان بالقوه

از ديگر مزاياي اين روش جذب مشتريان بالقوه‌اي است كه به سايت شما سر مي‌زنند. بدون شك اين روش از روش‌هاي سنتي‌تر مثل Cold Calling كه براي متقاعد كردن مشتريان احتمالي كه علاقه‌اي به برند شما ندارند، بهتر است. يك مثال بارز براي Cold Calling كه در بازاريابي ايميل نيز كاربرد دارد، ارسال ايميل به گروهي از افرادي است كه امكان دارد هيچ علاقه‌اي به دريافت آن نداشته باشند و اساسا محصولات شما براي آن‌ها جذاب نباشد. در حالي كه Retargeting اين امكان را مي‌دهد تا به مشترياني كه علاقه نشان داده‌اند، يادآوري كنيد و آن‌ها را به مرحله بعد سوق بدهيد. در واقع اين روش به شما كمك مي‌كند تا تنها مخاطباني كه علاقه‌مند هستند را مورد توجه قرار بدهيد.

تكنيك‌هاي Retargeting

بخش‌بندي مخاطب

يكي از موضوعاتي كه هميشه بايد مدنظر داشته باشيد، تفاوت در مدل رفتاري، فكري و تصميم‌گيري مخاطبان است. يكي از روش‌هايي كه در موفقيت‌آميز بودن Retargeting موثر است، بخش‌بندي مخاطبان است. اين تكنيك اين امكان را مي‌دهد تا با توجه به پرسونا و رفتار مخاطب در هر مرحله از قيف فروش، پيام تبليغات‌تان را منتقل كنيد. با توجه به اين تكنيك، هنگامي كه يك بازديدكننده به صفحه اصلي وب‌سايت شما سر مي‌زند مي‌توانيد هدف‌گذاري كنيد و آن‌ها را نسبت به برندتان آگاه كنيد.

Frequency Caps

Frequency Caps يكي از تكنيك‌هاي كاربردي در تبليغات است كه به زبان ساده از سردرگمي مشتري جلوگيري مي‌كند و تعداد دفعاتي كه يك تبليغ مشخص در وب‌سايت براي او به نمايش گذاشته مي‌شود را محدود مي‌كند. Frequency Caps مي‌تواند موفقيت كمپين‌هاي تبليغاتي را گارانتي كند. حضور تبليغات شما در همه جايگاه‌ها و وب‌سايت‌ها، ممكن است باعث ايجاد ديد منفي نسبت به برند شما شود كه Frequency Caps از بروز اين مشكل جلوگيري مي‌كند.

View-Through Conversions

View-Through Conversions يا VTC تكنيك ديگري است كه نرخ‌هاي تبديل‌ بعد از ديده شدن يك تبليغ يا ويديو را در اختيار ما قرار مي‌دهد و روزانه بر اساس تغييرات پيش آمده گزارش را تغيير مي‌دهد. اين تكنيك، تبليغاتي را كه به سرعت باعث تصميم‌گيري براي خريد نمي‌شوند را شناسايي مي‌كند. VTC با توجه به نرخ‌هاي تبديل‌ به دست آمده بعد از ديده شدن تبليغات، اطلاعات كاربردي‌اي را در مورد عملكرد آن‌ها در اختيار قرا مي‌دهند.

Retargeting به نسبت ديگر روش‌ها نتيجه بهتري را حاصل مي‌كند اما خود نيز، محصول داشتن يك استراتژي خوب است. كمپين تبليغاتي جامع، بازاريابي محتوا، فراهم كردن داده‌هاي ارزشمند و توليد تبليغات موثر و كاربردي نمونه‌اي از استراتژي‌هايي هستند كه در افزايش ترافيك وب‌سايت به شما كمك مي‌كنند و Retargeting را امكان‌پذير مي‌كند.آژانس ديجيتال ماركتينگ ماكان با تدوين استراتژي Retargeting براي كسب بهترين نتيجه‌ها، به شما در بازيابي دوباره مخاطبان هدف‌تان كمك مي‌كند.

منبع: آژانس ديجيتال ماركتينگ ماكان


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۰۱:۱۲ توسط:macanagency موضوع:

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :