marketing

معيارهايي كه در طراحي خلاقانه بسته‌بندي مي‌بايست مدنظر داشته باشيد

در دنياي كسب‌و‌كار كنوني، تبليغات به حوزه‌اي بدون مرز تبديل شده است. امروزه تبليغات و اطلاع رساني پيرامون برندهاي مختلف تنها به رسانه‌هاي اجتماعي و روش‌هاي سنتي محدود نمي‌شود. بسته‌بندي محصول يكي از گزينه‌هاي پيش روي برندها براي پيشبرد اهداف و استراتژي‌هاي بازاريابي است. در اين بلاگ قصد داريم به بررسي نقش بسته‌بندي در پيشبرد استراتژي‌هاي تبليغاتي بپردازيم.

اهميت بسته‌بندي در تبليغات

امروزه بسته‌بندي (Packaging) محصول صرفا براي حفاظت از آسيب‌ديدگي و حمل و نقل آسان تا رسيدن به مصرف‌كننده نهايي، صورت نمي‌پذيرد؛ بلكه به عنوان يك ابزار تبليغاتي به كار گرفته مي‌شوند. بسته‌بندي‌هايي با طراحي خلاقانه، منحصر به فرد و چشم‌نواز و در عين حال دوست‌دار محيط‌زيست، فروش محصول را به طور قابل توجهي افزايش مي‌دهند. در ادبيات بازاريابي، از لحظه اول حقيقت به زماني تعبير مي‌شود كه مشتري، محصول مورد نظر خود را يافته و تصميم به خريد مي‌گيرد. بسته‌بندي و شكل ظاهري محصول، بيشترين اهميت را در اين لحظه ايفا مي‌نمايد. افراد با ديدن بسته‌بندي‌هاي خلاقانه و جديد در حين بازديد از فروشگاه، ممكن است اقدام به خريد محصولاتي كنند كه در ليست خريدشان نبوده يا قصد تهيه‌اش را نداشته‌اند.

فاكتورهاي موثر در طراحي بسته‌بندي

از آنجا كه تقريبا 70 درصد از تصميمات خريد در لحظه و محل خريد صورت مي‌پذيرد، بسته‌بندي محصول عامل مهمي در تغيير تصميم خريداران و ميزان فروش محصولات مي‌باشد. عواملي كه مي‌بايستي در طراحي بسته‌بندي محصولات مدنظر قرار بگيرند عبارتند از:

جذابيت

بسته‌بندي‌هاي جذاب، جديد و منحصر به فرد، توجه مشتري را به خود جلب مي‌كنند. به همين دليل شناسايي پرسوناي مخاطب و توجه به فاكتورهاي زيبايي شناسي نقش موثري در طراحي بسته‌بندي دارد. جذب مشتريان جديد و ترغيب آنها به خريد محصول در عين حفظ مشتريان فعلي، براي تمامي بنگاه‌هاي كسب‌و‌كار حائز اهميت است. به همين دليل بسته‌بندي‌هاي خلاقانه و جذاب، شرايط را براي افزايش مشتريان جديد، هموارتر مي‌سازد.

مرتبط بودن

بسته‌بندي محصول شما مي‌بايستي با شرايط و ويژگي‌هاي محصول و محيط كسب‌و‌كار شما كاملا متناسب و مرتبط باشد. از آنجا كه بسته‌بندي، اولين مرجع شناسايي محصول است، مي‌بايستي تمامي اطلاعات موردنياز مشتري را در بر داشته باشد. تغييرات سريعي كه درمحيط كسب‌و‌كار كنوني به دليل تكنولوژي و بين المللي شدن رخ مي‌دهد، مي‌بايد در بسته‌بندي محصولات شما نيز لحاظ گردد. به عبارت ديگر در حين انتخاب نوع محصول، وضعيت رقبا، قيمت، كيفيت، محيط جغرافيايي، مدت انقضا و ويژگي‌هاي منحصر به فرد محصولتان را مدنظر قرار دهيد. باز شدن آسان، حفظ تازگي محصول و حمل و نقل آسان از نكاتي هستند كه در طراحي محصول مدنظر قرار داده مي‌شوند.

انطباق

بسته‌بندي مي‌بايستي با هويت برند و استراتژي‌هاي بازاريابي شما منطبق باشد. بدين صورت قادر خواهيد بود به خريدار محصول، ساير محصولات و كالاهاي برند خود را پيشنهاد داده و ميزان فروش آنها را نيز افزايش دهيد.در دنياي كسب‌وكارها، هر يك از برندها داراي شخصيت منحصر به فرد خود هستند. تصميم به خريد يك محصول يا خدمت، وابستگي زيادي به نحوه برندسازي احساسي و جايگاه هر برند در ذهن مشتري دارد. در اين ميان بسته‌بندي محصول، ابزاري ساده و در دسترس است كه با برقراري ارتباط قوي با مشتري در نقطه خريد، مي‌تواند بر ميزان فروش و نوع برندسازي تاثيرگذار باشد. آژانس تبليغاتي مات با ارائه طيف وسيعي از خدمات تبليغاتي، كسب‌و‌كار شما را در طراحي و اجراي استراتژي‌هاي خلاقانه تبليغاتي، تثبيت برند در ذهن مصرف‌كننده و سيستم يكپارچه بازاريابي، ياري مي‌كند.

منبع: شركت تبليغاتي مات


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ساعت: ۰۹:۰۸:۴۹ توسط:macanagency موضوع:

5 گام موثر در تدوين استراتژي جايگاه‌يابي برند

آيا تا كنون از خود پرسيده‌ايد چه چيزي كسب و كار شما را از ديگران متمايز مي‌كند؟ بسياري از كمپين‌هاي موفق بازاريابي در يك نقطه با هم اشتراك دارند و آن چيزي نيست جز يك “برند موفق” ! حتي برخي برندها به حدي معروف مي‌شوند كه افراد نام آن‌ها را به جاي خود محصول به كار مي‌برند. براي مثال ممكن است بسياري از افراد به جاي واژه‌ي دستمال كاغذي از كلمه‌ي “كلينكس” يا به جاي واژه‌ي مايع ظرفشويي از “ريكا” استفاده كنند كه هر دو از برندهاي معروف هستند. برخي ديگر از برندها توسط افراد به عنوان معياري استاندارد براي سنجش كيفيت ديگر محصولات مشابه رقيب آن استفاده مي‌شوند. مثلاً اغلب افراد كيفيت يك نوشابه را با كوكاكولا مقايسه مي‌كنند.

يكي از اولويت‌ها و اهداف اصلي هر كسب و كار از برندينگ، تبديل شدن به يك برند موفق و ماندگار است. چرا كه يك برند قوي و موفق جايگاهي امن در ذهن مخاطبان دارد و اين اعتماد باعث وفاداري مشتريان و در نهايت افزايش نرخ بازگشت سرمايه براي كسب و كارها مي‌شود. تنها يك راه اصلي براي اطمينان از اثربخش بودن برندينگ وجود دارد و آن چيزي نيست جز استراتژي جايگاه‌يابي برند!

استراتژي جايگاه‌يابي برند يا Brand Positioning چيست؟

جايگاه‌يابي يك مفهوم انقلابي در برندسازي است كه در سال ۱۹۸۱ توسط ال رايز و جك تراوت مطرح شد. از ديد آنان جايگاه‌يابي پشتيبان هر برند اثربخش است و مانند يك چارچوب، به استراتژي برندينگ سازمان‌ها جهت مي‌دهد. جايگاه‌يابي برند بر آميخته‌ي بازاريابي (قيمت، محصول، ترويج و توزيع) اثرگذار است و به آن‌ها شكل مي‌دهد. جايگاه‌يابي برند چيزي فراتر از طراحي لوگو يا يك شعار تبليغاتي است. جايگاه‌يابي فرآيندي استراتژيك براي متمايز نشان دادن برند شما نسبت به رقبا در ذهن مشتريان است و طي آن برند شما ارزش و جايگاه خود را در ذهن و قلب مشتريان مي‌يابد. به عبارتي ديگر، ادراك مشتريان از يك برند، ميزان علاقه، اعتماد و تمايز برند در ذهن آنان ناشي از جايگاه‌يابي برند است.

در ادامه به معرفي 5 گام موثر در تدوين استراتژي موفق جايگاه‌يابي برند مي‌پردازيم.

5 گام موثر در تدوين استراتژي جايگاه‌يابي برند

گام اول: جايگاه فعلي برند خود را تعيين كنيد.

در اين گام بايد بدانيد كه چه ميزان محصول/ خدمت خود را به عنوان محصولي متفاوت به بازار معرفي كرده‌ايد؟ لحن و پرسوناي برند شما تا چه ميزان از ديد مخاطبان متمايز، خلاق و قابل اعتماد جلوه مي‌كند؟

براي اين كار بايد شناخت صحيحي از بازار و پرسوناي مخاطبان هدف پيدا كرده، ارزش‌ها، ماموريت سازمان، نقاط تمايز، لحن و هويت برند خود را تعريف كنيد. سپس جايگاه فعلي برند خود را با ارزيابي اين نتايج تعيين‌ نماييد.

گام دوم: رقبا را تحليل كنيد.

تحقيقات بازار، بازخوردهاي مخاطبان و شبكه‌هاي اجتماعي مي‌توانند نقش موثري در يافتن رقباي‌تان داشته‌باشند. پس از يافتن رقبا نوبت به تحليل فعاليت‌ها و عملكرد آن‌ها خواهد رسيد. براي اين كار بايد بدانيد رقباي شما چه محصولات يا خدماتي را به چه نحوي و با چه اهدافي ارائه مي‌دهند؟ به كمك تحليل SWOT نقاط قوت و ضعف آنان را بيابيد. استراتژي‌هاي موفق بازاريابي آنان چيست و برند آن‌ها چه جايگاهي در بازار دارد.

گام سوم: نقطه تمايز برند خود را مشخص كنيد.

مهم‌ترين نكته درباره‌ي جايگاه‌يابي برند تعيين يك نقطه‌ي تمايز است. اين ويژگي متمايز كننده دقيقا بايد همان تصويري باشد كه مي‌خواهيد مخاطبان از شما در ذهن خود ساخته و برند شما را نماد آن ويژگي و خصوصيت بدانند. و در نهايت از آن طريق ميان شما و رقباي‌تان تمايز قائل شوند. برجسته‌ترين نقطه تمايز برند شما مي‌تواند آن نقطه‌ي قوت شما باشد كه رقبا در آن ضعيف عمل كرده‌اند.

گام‌چهارم: بيانيه‌ي خود را در مورد جايگاه برند تدوين كنيد.

بيانيه‌ي جايگاه‌يابي برند (Brand Positioning statement) در كنار درگير كردن احساسات مخاطب، توضيح مختصري از ارزش منحصربه‌فرد برند شما در مقايسه با رقبا را به مشتريان ارائه ‌مي‌كند. در اين بيانيه بايد به حداقل ۴ سوال اساسي زير پاسخ دهيد:

  • مشتريان هدف شما چه كساني هستند؟
  • محصول يا خدمت شما چيست؟
  • مهم‌ترين فايده و مزيت محصول شما چيست؟
  • چه دليلي براي اثبات اين مزيت وجود دارد؟

گام پنجم:  جايگاه برند خود را ارزيابي كنيد.

يافتن جايگاه مناسب در ذهن مخاطبان، نقطه‌ي آغاز كار است. پس از آن نوبت به ارزيابي ميزان تحقق اهداف جايگاه‌يابي برند خواهد رسيد. دريافت بازخورد از مشتريان راهي مناسب و مطمئن براي ارزيابي اثربخشي استراتژي جايگاه‌يابي برند است. به كمك تحليل بازخوردها و نظرات مشتريان و مخاطبان  هدف مي‌توانيد دريابيد اين استراتژي تا چه ميزان در ادراكات آنان نسبت به برند شما موثر واقع شده است.

اگر صاحب كسب و كار هستيد و قصد داريد صداي برند خود را به گوش همگان رسانده و تصويري ماندگار و مثبت از برند خود در ذهن مخاطبان خود خلق كنيد، مي‌توانيدآژانس ديجيتال ماركتينگ ماكان را جهت دريافت مشاوره و تدوين استراتژي‌ برندينگ متناسب با كسب و كار خود انتخاب كنيد.

منبع: آژانس ديجيتال ماركتينگ ماكان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۵۲:۳۱ توسط:macanagency موضوع:

آشنايي با 8 نوع برندينگ

كسب و كارها همواره در تلاش‌ اند كه بتوانند در فضاي پر رقيب موجود با مشتريان ارتباط برقرار كرده و از ميان بي‌شمار انتخاب‌هاي موجود، به اولين انتخاب آن‌ها تبديل شوند. برند، نمايانگر احساسات افراد در مورد يك محصول، خدمت يا يك سازمان است. نحوه‌ي ادراك مردم از يك برند بر موفقيتش اثرگذار است. برند وظيفه دارد به انتخاب مخاطبان جهت دهد، در آنان اطمينان ايجاد كرده و مشتريان را به خود وفادار سازد.

برندينگ يا برندسازي چيست؟

برندينگ يا برندسازي فرآيندي منظم است كه در آن سازمان‌ها از هر فرصتي استفاده مي‌كنند تا بگويند چرا مردم بايد يك برند را به ساير برندها ترجيح دهند. برندسازي با تعيين ماهيت محصول و شكل دادن به ذهن مشتريان، در افزايش آگاهي از برند، وفاداري آنان و در نهايت موفقيت كسب و كار موثر است. در ادامه به برخي انواع مهم برندينگ اشاره خواهيم كرد.

انواع برندينگ

برندينگ محصول(Product Branding)

برندينگ محصول، رايج‌ترين نوع برندينگ است و شامل كليه‌ي فعاليت‌هاي بازاريابي جهت انتخاب نام، طراحي لوگو، طراحي منحصر به‌فرد محصول، بسته‌بندي، قيمت‌گذاري، فرمولاسيون و … است. برندينگ محصول يك فرآيند استراتژيك است كه با انعكاس ويژگي‌هاي محصول يا خدمت، آن را از محصولات يا خدمات رقبا كاملاً متمايز ساخته و به قلب و ذهن مشتريان نفوذ مي‌كند.

پرسونال برندينگ(Personal Branding)

پرسونال برندينگ يا برندسازي شخصي، روش هر شخص براي ايجاد ارزش و تصويري از خود به عنوان يك فرد حرفه‌اي در ذهن مخاطبان است. برند شخصي شما مجموعه‌ي همان چيزي است كه دوست داريد مخاطبان با شنيدن نام‌تان به ياد آورند. براي ايجاد يك پرسونال برندينگ استاندارد، پس از تعيين هدف، بايد به شناخت كاملي از خود دست يافته و نقاط تمايز خود را مشخص كنيد. سپس با تكيه بر نقاط تمايز خود، در يك حوزه‌ي تخصصي فعاليت كرده و از طريق شبكه‌هاي اجتماعي، وب‌سايت شخصي و ارتباط موثر با شبكه‌اي از افراد متخصص در حوزه‌ي فعاليت خود، برند شخصي‌تان را رشد دهيد.

برندينگ ديجيتال (Digital Branding)

ديجيتال برندينگ يكي از تكنيك‌هاي مديريت برند از طريق تركيب ديجيتال ماركتينگ با برندينگ است كه با كمك وب‌سايت‌ها، شبكه‌هاي اجتماعي، اپليكيشن‌ها، بهينه‌سازي موتورهاي جستجو، اجراي كمپين‌هاي ديجيتال و … انجام مي‌گيرد. برندينگ ديجيتال يكي از قدرت‌مندترين روش‌هاي برندينگ است كه با در بر گرفتن طيف وسيعي از مخاطبان در كمترين زمان، سبب افزايش آگاهي از برند، صرفه‌جويي در هزينه‌ها و افزايش نرخ بازگشت سرمايه مي‌شود.

برندينگ جهاني (Global Branding)

برندينگ جهاني توسط تعداد كمي از شركت‌ها انجام مي‌شود. برند اين شركت‌ها در سراسر جهان شناخته شده و هويت ثابتي دارد. به علاوه، كيفيت و فرمولاسيون محصولات اين شركت‌ها در تمام جهان يكسان است.

برندينگ مشاركتي (Co-Branding)

برندينگ مشاركتي به همكاري استراتژيك دو برند در زمينه‌ي بازاريابي و تبليغات يك محصول گفته مي‌شود. در اين اتحاد، ارزش‌هاي مشتركي ايجاد شده و ميزان موفقيت يك برند بر موفقيت برند ديگر اثرگذار خواهد بود. برندينگ مشاركتي يكي از راه‌هاي موثر براي شروع يك كسب و كار، افزايش آگاهي از برند و ورود به فضاهاي جديد بازار و رشد كسب و كار است. برندينگ مشاركتي در نهايت بايد به يك استراتژي برد-برد تبديل شود.

برندينگ جغرافيايي (Geographical Branding)

هر منطقه‌ي جغرافيايي داراي ويژگي‌ها يا محصولات خاص خود است كه آن را از ديگر مناطق متمايز مي‌سازد. برندينگ جغرافيايي در راستاي معرفي و هويت بخشيدن به اين خدمات و محصولات انجام مي‌شود. اين نوع برندينگ در صنعت گردشگري بسيار مورد توجه قرار مي‌گيرد.

برندينگ سازمان (Corporate Branding)

برندينگ سازمان تا حدودي به برندينگ محصول شباهت دارد، با اين تفاوت كه يك سازمان ابعاد وسيعي داشته و علاوه بر ارائه‌ي محصولات و خدمات گوناگون، داراي چشم‌انداز، ارزش‌هاي منحصر به فرد، فرهنگ سازماني مخصوص به خود، نيروي انساني و به طور كلي شهرت و اعتبار است. همچنين، هر گونه فعاليت در يك سازمان بر اعتبار و ارزش آن تاثيرگذار خواهد بود. براي مثال، انجام فعاليت‌هاي خيرخواهانه يا فعاليت‌هاي فرهنگي در راستاي مسئوليت‌هاي اجتماعي يك سازمان مستقيماً بر اعتبار و برندينگ آن اثر مي‌گذارند.

برندينگ مكان (Place Branding)

هر مكان، ويژگي‌هاي منحصر‌به‌فردي دارد كه آن را از ديگر مكان‌ها متمايز كرده و در ذهن افراد ماندگار مي‌سازد. برندينگ مكان، فرآيندي است كه در آن به ايجاد هويتي متمايز درباره‌ي يك مكان در ذهن مخاطبانان پرداخته شده و به ادراكات و احساسات آنان شكل داده مي‌شود. برندينگ مكاني به سه دسته‌ي برندينگ منطقه‌اي (Region Branding)، برندينگ شهري (City Branding) و برندينگ مليتي (Nation Branding) تقسيم مي‌شود. برندينگ مكاني در توسعه اقتصادي آن مكان و همچنين در صنعت گردشگري اهميت دارد.

آژانس ديجيتال ماركتينگ ماكان با ارائه‌ي مناسب‌ترين استراتژي‌ برندينگ، كسب و كار شما را جهت ورود به فضاي رقابتي بازار، دوام و رشد مستمر همراهي خواهد كرد.

منبع: آژانس ديجيتال ماركتينگ ماكان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ساعت: ۰۹:۲۹:۴۴ توسط:macanagency موضوع:

10 نكته كليدي براي تبديل شدن به يك كپي رايتر موفق

در دنياي پررقيب امروزي، حفظ مخاطبان فعلي، جذب مخاطبان جديد، رشد و بقاي سازمان و افزايش نرخ ROI، از جمله عواملي هستند كه اهميت توليد محتوا را بيش از پيش براي كسب و كارها و صنايع مختلف آشكار مي‌كنند.

بدون شك عبارات “محتوا” و “بازاريابي”، براي توليدكنندگان محتوا و به عبارتي ديگر، بازاريابان درونگرا (Inbound Marketers) دو مفهوم كاملاً مرتبط و وابسته به هم هستند. بازاريابي به شيوه‌ي نوين و حرفه‌اي بدون توليد محتوا ممكن نيست. كسب و كارهاي بسياري از بازاريابي محتوا به عنوان يكي از اصلي‌ترين استراتژي‌هاي بازاريابي خود استفاده مي‌كنند، اما اين صرفاً به معناي كيفيت و ارزش بالاي آن نيست. براي اينكه در توليد محتوا و كپي ‌رايتينگ در صنعت خود سرآمد و موفق باشيد، پيش از نگارش محتوابايد نكات زير را رعايت كرده و به صورت عادت درآوريد.

مخاطب خود را بشناسيد.

همان‌طور كه در مقالات قبلي در مورد اهميت شناسايي پرسوناي مخاطب مفصل توضيح داده شد، پيش از هرچيز، براي شروع توليد محتوا بايد با توجه به پرسوناي مخاطب، نيازها و علايق آن‌ها محتوا توليد كنيد. اگر بتوانيد به طور مستمر با توليد محتواي متناسب مشكلات و چالش‌هاي آنان را رفع كنيد، مي‌توانيد Lead توليد كرده و با هدايت آنان در مسير درست، درنهايت مشتريان وفاداري داشته باشيد.

اخبار مرتبط با صنعت خود را به طور مستمر پيگيري كنيد.

انجام مستمر تحقيقات بازار و مطالعه‌ي مداوم درباره‌ي صنعت كسب و كار خود و سير تحولات آن از گذشته تا كنون بسيار ضروري است، چرا كه از اين طريق مي‌توانيد دريابيد نيازها، روندهاي جديد و تازه‌هاي صنعت كدامند و چه عوامل بيروني در شكل‌گيري ، تفكر مخاطبان شما و تصميمات‌شان نقش دارند.

اطلاعات خود را به‌روز رساني كنيد.

علاوه بر اينكه بايد اطلاعات خود را درباره‌ي موضوعات مرتبط به‌روز رساني كرده و همواره جستجوگر باشيد، لازم است به فعاليت رقبا توجه داشته و از آن‌ها غافل نشويد.

در توليد محتوا استمرار داشته باشيد‌.

توليدكنندگان موفق محتوا مي‌دانند كه ايده‌هاي جديد هنگام نوشتن مستمر به ذهن آن‌ها مي‌آيند. بنابراين، بهترين و مفيدترين زمان هر روز خود را به نوشتن اختصاص دهيد و اين كار را به طور مداوم انجام دهيد.

متمايز باشيد.

ممكن است به عنوان يك توليد كننده‌ي محتوا در صنعت خود رقباي بسيار زياد و قدرتمندي داشته‌باشيد. در صورتي كه از آن‌ها تقليد نكرده و سبك و صداي مخصوص و منحصر‌به‌فرد خود را داشته باشيد، علاوه بر تماير مي‌توانيد توجه مخاطبان خاصي را به سمت خود جلب كنيد. ممكن است مخاطبان در ابتدا براي كسب اطلاعات به محتواي شما مراجعه كنند، اما اين هويت، لحن و شخصيت شماست كه آنان را به مراجعه‌ي مجدد ترغيب مي‌كند.

با مخاطبان خود در تعامل باشيد.

تنها در صورتي كه پس از توليد و انتشار محتوا، نظرات و پيشنهادات كاربران را خوانده و به سوالات آنان پاسخ دهيد و به عبارتي با آنان در تعامل باشيد، مي‌توانيد رضايت و اعتماد آنان را جلب كنيد. در صورت نياز لازم است محتوا را به‌روزرساني كرده و مخاطبان را از آن آگاه كنيد. همچنين مهم است كه آن‌ها را به ارائه‌ي بازخورد تشويق كنيد. از اين طريق مي‌توانيد بخشي از سوالات و ابهامات خود را پاسخ داده و در راستاي جلب رضايت آنان اقدام كنيد.

مهارت‌هاي خود را بهبود دهيد.

براي موفقيت در  توليد محتوا بايد همواره سعي كنيد علاوه بر كسب اطلاعات بيشتر در زمينه‌ي موضوعات تخصصي و مرتبط، در راستاي افزايش و بهبود مستمر مهارت‌هاي خود در نوشتن تلاش كنيد. در اين راستا مي‌توانيد از كتاب‌ها و مقالات آموزشي كمك بگيريد تا بتوانيد بهترين سبك و نوع نگارش را انتخاب كرده و آن را با كمترين اشتباه پياده كنيد.

از ديدگاه مخاطب بنويسيد.

پيش از نوشتن مقالات سعي كنيد خود را جاي مخاطب تصور كرده و به نوعي بنويسيد كه حس درك و همدلي به او القا شود. به عبارتي ديگر نبايد در نوشتن از خودتان يا توانايي‌هاي‌تان تعريف كنيد، بلكه بايد در ابتدا به چالش يا نياز مخاطب اشاره كرده و سپس خدمات يا اطلاعات ارزشمند خود را در قالب پيشنهاد يا راه‌حل بيان نماييد.

بر نوشتن محتواي ترغيب كننده تمركز كنيد.

معمولاً هدف از بازاريابي محتوا و كپي‌رايتينگ ترغيب مخاطبان جهت اقدام به انجام عملي خاص است. كيفيت محتوا و نوع نگارش و انتشار آن از جمله عواملي هستند كه مخاطب را به دنبال كردن مطالب و متقاعد كردن آنان به گرفتن تصميمي خاص ترغيب مي‌كنند. اين كار با طراحي CTA هاي جذاب با سهولت بيش‌تري انجام مي‌شود.

محتوا را ارزيابي كنيد.

ارزيابي اثربخشي يك محتوا با توجه به شاخص‌هاي ارزيابي عملكرد مورد نظر و ميزان تحقق اهداف كسب و كار ضروري است. براي مثال، اگر مخاطبان بر عنوان‌هاي نوعي از محتوا بيشتر كليك كنند، آن را در شبكه‌هاي اجتماعي خود به اشتراك بگذارند، بپسندند، نظرات خود را بيش‌تر در آن مورد بيان كنند و به طور كلي  نرخ تبديل آن محتوا بالا باشد، توليدكننده‌ي محتوا درمي‌يابد كه اين نوع مطالب بيش‌تر مورد پسند مخاطبان بوده و بيش‌تر به آن حوزه مي‌پردازد.

يكي از خدمات آژانس ديجيتال ماركتينگ ماكان، توليد محتواي مناسب و تاثيرگذار براي كسب و كار شماست تا ضمن بهينه‌سازي موتورهاي جستجو بتوانيد ترافيك وب‌سايت خود را افزايش داده، Lead توليد كنيد و در نهايت نرخ بازگشت سرمايه يا ROI خود را افزايش دهيد.

منبع: آژانس ديجيتال ماركتينگ ماكان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۲۳:۱۹ توسط:macanagency موضوع:

بررسي جذابيت يك صنعت براساس 5 نيروي رقابتي پورتر

در بلاگ‌هاي پيشين پيرامون تدوين استراتژي و انواع مختلف استراتژي‌هاي قيمت‌گذاري و فروش سخن گفتيم. در اين بلاگ قصد داريم يك گام به عقب برداشته و به مرحله قبل از تدوين استراتژي باز گرديم. زماني كه محيط بيروني بنگاه به دقت مورد بررسي قرار مي‌گيرد. درك عميق از صنعتي كه شركت در آن فعاليت مي‌كند، نقطه شروع طراحي استراتژي است.

چارچوب پنج نيروي رقابتي پورتر

در بلاگ‌هاي پيشين محيط بيروني كسب‌و‌كار را از طريق مدل PESTLE بررسي نموديم. حال مي‌خواهيم با محدود كردن محيط خارجي به نزديك بنگاه، ميزان جذابيت صنعتي كه شركت در آن فعاليت مي‌كند را مشخص نماييم. چارچوب رقابتي پورتر كه توسط مايكل پورتر در اواخر دهه 1970 ارائه شد، ابزاري است كه سودآوري يك صنعت را براساس پنج نيروي رقابتي مشخص مي‌نمايد.

در ادامه اين پنج نيروي رقابتي و نقش آن‌ها در تعيين جذابيت صنعت براي فعاليت را با جزئيات بيشتري بررسي مي‌نماييم.

محصولات جايگزين

وجود كالاهاي جايگزين، جذابيت يك صنعت را به شدت تحت تاثير قرار مي‌دهد. يكي از نكاتي كه در انتخاب صنعتي كه قصد فعاليت در آن را داريد، بسيار حائز اهميت است وجود محصولات جايگزين است. قيمتي كه مشتريان مايل هستند براي يك محصول يا خدمت بپردازند، تا حد زيادي به موجود بودن محصولات جايگزين وابسته است. وجود جايگزين‌هاي نزديك به اين معنا است كه در صورت افزايش قيمت محصول، مشتريان حساس به قيمت، به كالاهاي جايگزين روي خواهند آورد. در حقيقت كشش قيمتي تقاضا، بالا است. با گسترش روز افزون اينترنت، طيف وسيعي از كالاهاي جايگزين براي صنايع مختلف از جمله آژانس‌هاي مسافرتي،  روزنامه‌ها و… فراهم شد. به دليل محصولات جايگزين اينترنتي  و وجود رقابت شديد، اقيانوس سرخ رقابتي ايجاد شد كه حاشيه سود فعالان صنعت را به شدت تحت تاثير قرار داد.

تهديد ورود تازه‌واردها

 چنانچه بازدهي سرمايه يك صنعت بيشتر از هزينه‌‌هاي سرمايه‌گذاري در آن باشد، به آهنربايي تبديل مي‌شود كه تازه‌واردان زيادي را به خود جذب خواهد كرد. هرچه ورود به يك صنعت كم هزينه‌تر باشد، به عبارتي موانع ورودي مانند الزامات سرمايه يا قوانين محدودكننده چنداني در صنعت اعمال نشود، شركت‌هاي بيشتري وارد حوزه رقابتي شده و ميزان سود تقسيم‌شده را كاهش مي‌دهند. براي مثال در حوزه پرتاب ماهواره به دليل هزينه‌هاي بالاي توليد راكت‌ها و امكانات پرتاب، احتمال ورود شركت‌هاي جديد بسيار محدود است. در مقابل هزينه راه اندازي كسب‌و‌كارهاي اينترنتي جديد، بسيار پايين مي‌باشد. به همين علت، شاهد طيف وسيعي از خدمات و تجارت‌هاي آنلاين هستيم كه در زمينه‌هاي مختلف توسعه داده شده‌ و گسترش يافته‌اند.

رقابت ميان رقباي موجود

در بيشتر صنايع، شدت رقابت ميان بنگاه‌هاي موجود، ميزان سودآوري را تعيين مي‌كند. در بازارهايي كه رقابت قيمتي ميان بازيگران صنعت در جريان است، عكس العمل فعالان صنعت در برابر ورود رقباي جديد، مي‌تواند شامل كاهش قيمت‌هاي تهاجمي (گاهي حتي زير سطح هزينه‌ها) باشد. علاوه بر رقابت قيمتي، در برخي صنايع ممكن است رقابت بر تبليغات، تمايز يا نوآوري متمركز باشد.

قدرت چانه‌زني تامين‌كنندگان

 تمام بنگاه‌هاي يك صنعت، در دو نقش فعاليت دارند: خريدار و فروشنده. مواد خام اوليه، نيروي كار، سرمايه و … توسط آنها خريداري و در عين حال كالا و محصولات نهايي به مشتريان فروخته مي‌شود. توانايي بنگاه‌ها در تامين مواد اوليه با هزينه كمتر نسبت به رقبا و ارتباط طولاني مدت و پايدار با تامين‌كننده‌ها، در تعيين جذابيت آن صنعت بسيار حائز اهميت است. به عنوان خريدار در يك صنعت، چنانچه بتوانيد دست بالا را در معاملات با تامين‌كنندگان داشته باشيد، با هزينه تمام شده كمتري مواجه خواهيد شد.

قدرت چانه‌زني خريداران

اين حالت دقيقا مشابه تحليل رابطه توليدكنندگان و تامين‌كنندگان است. با اين تفاوت كه در اين شرايط، بنگاه نقش تامين‌كننده و مشتري نقش خريدار را ايفا مي‌كند. ميزان حساسيت خريداران در يك صنعت به عواملي مانند شدت رقابت، اهميت محصول براي خريدار و ميزان تمايز آن بستگي دارد.چارچوب رقابتي پورتر، امكاني را براي شناسايي و درك نيروهاي رقابتي صنعت فراهم مي‌كند كه از طريق آن مديران كسب‌و‌كار قادر خواهند بود با تدوين استراتژي مناسب، بنگاه را در وضعيتي قرار دهند كه برآيند نيروهاي رقابتي در ضعيف‌ترين حالت ممكن باشد. شركت تبليغاتي مات، با ارائه كليه خدمات تبليغاتي، كسب‌و‌كار شما را در تدوين استراتژي درست بازاريابي و كسب مزيت رقابتي ياري مي‌كند.

منبع: شركت تبليغاتي مات


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ساعت: ۰۹:۴۸:۳۵ توسط:macanagency موضوع:

مزاياي استفاده از استراتژي‌هاي بازاريابي Push و Pull

دنياي بازاريابي دنيايي جذاب با پيچيدگي‌هاي مخصوص به خودش است اما در اين ميان استراتژي‌هايي وجود دارد كه كار را براي كسب‌وكارها راحت‌تر و آن‌ها را به نتيجه دلخواه‌شان نزديك‌تر كرده است. در اين بلاگ قصد داريم به دو استراتژي كاربردي بازاريابي Push و Pull يا همان فشار و كشش بپردازيم. به بيان عاميانه استراتژي Push يا فشار به هل دادن محصول به سمت مشتري و Pull يا كشش به كشيدن و جذب مشتري به سمت محصول، اشاره دارد. در ادامه به صورت مفصل‌تر به اين دو استراتژي ميردازيم.

بازاريابي فشار يا Push

بازاريابي فشار يا Push  مفهومي است كه در دهه 70 ميلادي پا گرفت. در اين مدل از بازاريابي، كسب‌وكارها تلاش مي‌كنند تا محصولات‌شان را براي مشتريان عرضه كنند. بازاريابي فشار، استراتژي خوبي براي كسب‌وكارهاي نوپا است و اين امكان را ايجاد مي‌كند تا مشتري با محصولات و به طور كلي برند، آشنايي پيدا كند و به نوعي جايگاه كسب‌وكار را در ميان ديگر رقبا پيدا كند. براي توسعه استراتژي بازاريابي فشار كسب‌و‌كارها بايد تمركزشان را روي يك نقطه بگذارند و در نهايت با يك گزينه به تبليغات‌شان جهت بدهند. نگاه بازاريابي فشار يا Push Marketing روي افزايش فروش در كوتاه‌مدت است. براي موفقيت در اين مدل از بازاريابي نياز است تا از چندين كانال براي تبليغات و رساندن پيام برندها به مخاطبان استفاده كرد. اين نوع از بازاريابي بيشتر به بازاريابي برون‌گرا يا Outbound Marketing شباهت دارد. در اين نوع از بازاريابي نيز از روش‌هاي سنتي‌تر استفاده مي‌شود و اين كسب‌وكارها هستند كه به دنبال مشتري‌ها مي‌گردند. هدف اصلي اين روش، افزايش آگاهي در مشتري و ايجاد موقعيتي است كه او را در لحظه اول حقيقت قرار بدهد. تبليغات بنري و بازاريابي ايميلي يا ايميل ماركتينگ از راه‌هاي مورد توجه در Push Marketing است.

بازاريابي كشش يا Pull

بازاريابي كششي بي‌شباهت به بازاريابي درون‌گرا يا Inbound Marketing نيست. در اين مدل برعكس مدل قبل، اين خود مخاطبان هستند كه به سمت كسب‌وكارها جذب مي‌شوند. بازاريابي كششي مناسب كسب‌وكارهايي است كه به يك بلوغ نسبي رسيده‌اند و جايگاه‌شان را در ميان ديگر رقبا پيدا كرده‌اند. در بازاريابي كششي، هدف اصليهدايت Lead هاي بيشتر به سمت قيف‌فروش و كسب مشتريان وفادار است. Pull Marketing يكي از روش‌هاي مورد علاقه برندهاي معتبر و باارزش دنيا است. توجه به بازاريابي انبوه يا Mass Marketing و استفاده از تاكتيك بازاريابي دهان‌به‌دهان دو گزاره مورد توجه در بازاريابي كششي هستند. تبليغات ATL يا Above the Line و همچنين BTL يا Below the Line از ديگر روش‌هاي مرسوم براي به‌كارگيري در بازاريابي فشار هستند. هدف نهايي اين استراتژي افزايش و حفظ وفاداري در مشتري و ايجاد اينگيجمنت او با كسب‌وكارها است. يكي از بزرگ‌ترين مزاياي اين استراتژي به نسيت روش‌هاي سنتي‌تر، نياز به تلاش و هزينه كم‌تر است.

تركيب بازاريابي Push و Pull

همان‌طور كه بالاتر اشاره كرديم، Push Marketing زماني مناسب است كه مخاطب هيچ‌ ايده‌اي نسبت به محصولات، خدمات و به طور كلي برند شما ندارد و البته براي برقراري ارتباط دوباره با مشترياني كه از دست داده‌ايد نيز مناسب است و به طور كلي فروش‌تان را افزايش مي‌دهد. Pull Marketing مناسب زماني است كه مي‌خواهيد مشتري را به نقطه‌اي برسانيد كه به خريد از ما بيانديشد و تصميم خودش را عملي كند. در وهله اول و براي شروع، بهتر است از بازاريابي فشار استفاده كنيد و بعد از شناسايي مخاطب و ايجاد آگاهي در او، استراتژي‌تان را تغيير بدهيد و از بازاريابي كششي استفاده كنيد و منتظر بمانيد تا خود مشتري بر اساس نيازهايش به شما سر بزند. با نگاهي به كسب‌وكارهاي موفق هم مي‌توان گفت كه عموما تركيب اين دو استراتژي، نتيجه بهتري را براي‌شان به ارمغان آورده است. با بهره‌گيري از مزاياي هر دو استراتژي بازاريابي فشار و كشش، خصوصا در بازاريابي محتوايي مي‌توان انتظار توليد ترافيك بيشتري داشت.

آژانس ديجيتال ماركتينگ ماكان با تدوين مناسب‌ترين استراتژي براي كسب‌وكارتان، شما را تا رسيدن به موفقيت و كسب نتيجه دلخواه، همراهي مي‌كند.

منبع: آژانس ديجيتال ماركتينگ ماكان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۰۷:۴۷ توسط:macanagency موضوع:

چگونه كيفيت محتوا را ارزيابي كنيم؟

همه‌ي ما مي‌دانيم كه اين روزها توليد محتواي با كيفيت در بازاريابي درونگرا و به طور كلي ديجيتال ماركتينگ اهميت بسيار زيادي پيدا كرده است. در يك نگاه كلي مي‌توان گفت محتواي با ارزش و مفيد مي‌تواند توجه مخاطبان بسياري را به وب‌سايت شما جلب كند و آن‌ها را به Lead تبديل كند. تا به اينجا ترافيك وب‌سايت و همچنين آگاهي از برند شما افزايش يافته است. حال اگر اين مشتريان بالقوه محتواي شما را ارزشمند ارزيابي كرده و بتوانند به شما اعتماد كنند، پتانسيل زيادي براي تبديل به مشتريان بالفعل دارند. در اين حالت علاوه بر افزايش نرخ تبديل، شما مي‌توانيد با استفاده از استراتژي‌هاي بازاريابي، آنان را به مشترياني وفادار تبديل كنيد. بدين ترتيب با توليد محتواي با كيفيت، نه تنها براي مشتريان خود ارزش خلق كرده‌ايد، بلكه توانسته‌ايد به عنوان يك سرمايه‌گذاري بلند مدت، نرخ بازگشت سرمايه حاصل از بازاريابي محتوا را افزايش دهيد. از مزاياي ديگر توليد محتواي با كيفيت، افزايش رتبه‌ي وب‌سايت در گوگل و به عبارتي، بهينه‌سازي موتورهاي جستجو يا SEO است. هرچه محتواي شما ارزشمندتر باشد، وب‌سايت شما در نتايج جست و جو در رتبه‌ي بالاتري ظاهر مي‌شود و به مراتب بيش‌تر ديده شده و كليك مي‌خورد.

تا به اينجا نگاهي كلي به مزاياي كلي توليد محتواي با كيفيت داشتيم. حال به عنوان يك كپي‌رايتر، بازارياب محتوا و يا صاحب يك وب‌سايت كه توليد محتواي خود را بهآژانس‌هاي ديجيتال ماركتينگ برون‌سپاري كرده است، ممكن است اين سوال براي‌تان پيش بيايد كه چگونه متوجه شويم يك محتوا استاندارد و با كيفيت است؟ چه شاخص‌ها و معيارهايي براي ارزيابي كيفيت محتوا وجود دارند؟ در ادامه‌ي اين مقاله قصد داريم به اصلي‌ترين معيارها و روش‌هاي ارزيابي كيفيت محتوا اشاره كنيم. اما پيش از آن بهتر است به نكات زير توجه كنيد:

نكات مهم براي ارزيابي كيفيت محتوا

  • آيا عنوان محتوا و ايده‌ي آن خلاقانه است يا نسخه‌هاي متعددي مشابه آن در نتايج جستجو يافت مي‌شود؟ محتوا تا چه ميزان براي مخاطبان تازگي دارد؟
  • آيا عين محتواي شما در وب‌سايت ديگري كپي شده است؟ اگر نسخه‌ي تكراري از محتواي شما موجود باشد، بايد هرچه سريع‌تر نسبت به حذف آن اقدام كنيد.
  • محتوا تا چه ميزان با پرسوناي مخاطب شما هماهنگي دارد و به چه ميزان پاسخگوي نيازها و علايق آنان است؟
  • آيا پيام شما از طريق محتوا در زمان درست به گوش مخاطبان هدف خواهد رسيد؟
  • محتوا چه ارزشي براي وب‌سايت شما خواهد داشت و تا چه ميزان به تحقق اهداف‌تان كمك مي‌كند؟
  • آيا در محتوا از روش‌هاي داستان‌سرايي براي جلب توجه و جذابيت بيش‌تر استفاده شده است؟
  • محتوا تا چه ميزان قابليت به اشتراك گذاري دارد؟ اگر خودتان را جاي مخاطب بگذاريد، پس از خواندن يا مشاهده‌ي محتواي توليد شده براي اولين بار چه حسي خواهيد داشت؟ آيا تمايل داريد آن مطلب را به اشتراك بگذاريد؟
  • آيا از ساختار، روش‌ها و تكنيك‌هاي استاندارد و متناسب در نوشتن مقاله استفاده شده است؟
  • آيا حجم مقاله متناسب با كيفيت آن است؟ آيا كيفيت محتوا را در مقايسه با كميت آن در اولويت قرار داده‌ايد؟
  • آيا براي افزايش جذابيت محتوا از تصاوير، ويدئوها يا اينفوگرافيك استفاده كرده‌ايد يا صرفاً خواننده با حجم زيادي از محتواي متني مواجه مي‌شود؟
  • آيا فعاليت‌هاي رقبا را بررسي كرده و به كمك تحليل SWOT نقاط قوت و ضعف خود را در مقابل آنان يافته‌ايد؟

معيارها و شاخص‌هاي مهم در ارزيابي كيفيت محتوا

اكنون بهتر است با برخي معيارهاي كمّي مهم در سنجش ميزان كيفيت محتوا، كه از تحليل داده‌ها و آمارهاي مرتبط با ترافيك وب‌سايت و رفتار مخاطبان از طريق ابزارهايي مانند گوگل آناليتيكس به دست مي‌آيند، اشاره كنيم.

  • تعداد بازديدهاي كلي و بازديدهاي يكتا از صفحه
  • مدت زمان سپري شده در وب‌سايت توسط هر كاربر
  • ميزان درگيري كاربران (Engagement Rate) مثلاً تعداد بازنشر، لايك‌ و كامنت‌ و امتيازها
  • مسير حركت بازديد كننده‌ها
  • نرخ تبديل
  • نرخ بازگشت مشتريان
  • نرخ پرش از وب‌سايت
  • تعداد لينك‌هاي دريافتي از وب‌سايت‌هاي ديگر

3 روش تحليل و ارزيابي كيفيت محتوا

حال كه با معيارهاي كمّي براي ارزيابي كيفيت محتوا آشنا شديد، مي‌توانيد با استفاده از تركيب روش‌هاي زير با اين معيارها، به تحليل جامع‌تري از كيفيت محتوا دست پيدا كنيد.

Attribution modeling

دانستن اينكه مشتري چه مسيري را پيش از تبديل نهايي يا خريد طي مي‌كند، به اندازه‌ي خود آن عمل اهميت دارد. مدل‌هاي Attribution به شما كمك مي‌كنند كه نقاط تماس مشتري در وب‌سايت و به عبارتي نقاط كليدي كليك خورده و بسته به هدف‌تان، اولين يا آخرين محتواهاي مشاهده شده توسط وي را كه در نهايت منجر به افزايش نرخ تبديل شده است را يافته و آن‌ها را از نظر اهميت طبقه بندي كنيد. سپس مي‌توانيد دريابيد كدام بخش از محتوا در افزايش نرخ تبديل سهم بيش‌تري دارد.

مميزي محتوا

روش مميزي محتوا توسط يك استراتژيست محتوا انجام شده و به طور كلي محتوا را از جنبه‌هاي زير بررسي مي‌كند.

  • تناسب نوع و لحن محتوا با هدف توليد محتوا و پرسوناي مخاطب
  • ميزان همبستگي و ارتباط ميان كل محتواي توليد شده در بخش‌هاي مختلف وب‌سايت
  • لينك بيلدينگ صحيح
  • داشتن تيترهاي جذاب و پر بازديد
  • بررسي استفاده‌ي بهينه و به جا از كلمات كليدي در متن، عنوان اصلي، زيرعنوان‌ها، عنوان عكس‌ها و متن لينك‌ها
  • توجه به استفاده از كلمات كليدي در متا داده‌ها كه داده‌ي اصلي را شرح داده و ويژگي‌هاي آن را بيان مي‌كنند.

نتايج اين تحليل در نهايت به بهبود استراتژي توليد محتوا و توليد محتوا با كيفيت بالاتر مي‌انجامد.

استفاده از روش‌هايي مانند مصاحبه و تشكيل گروه تمركز

جمع‌آوري داده‌ها از مخاطبان به صورت مستقيم از طريق روش‌هايي چون تشكيل گروه‌هاي تمركز، طوفان مغزي يا مصاحبه و استفاده از روش‌هايي مشابه روش‌هاي تحقيقات بازار به صورت همزمان مي‌تواند در تصميم‌گيري شما و انتخاب بهترين استراتژي توليد محتوا مفيد واقع شود، چرا كه هر كدام از اين روش‌ها ممكن است معايبي داشته باشند كه در اين صورت اين معايب پوشش داده خواهد شد. از طريق اين روش‌ها مي‌توانيد دريابيد كدام نوع محتوا براي مخاطبان جذاب‌تر و مفيدتر است و با ديدگاه آنان آشنا شويد.

با توجه به گستردگي و پيچيدگي‌هايي كه در دنياي توليد محتواي ديجيتال وجود دارد، براي ارزيابي دقيق‌تر كيفيت محتوا بهتر است از تركيب روش‌هاي فوق، متناسب با اهداف و چشم‌اندازهاي سازمان و همچنين استراتژي توليد محتواي كسب وكار خود استفاده كنيد. تيم توليد محتواي آژانس ديجيتال ماركتينگ ماكان شما را در پيمودن اين مسير ياري مي‌كند.

منبع: آژانس ديجيتال ماركتينگ ماكان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ساعت: ۱۰:۰۴:۴۳ توسط:macanagency موضوع:

بايد‌ها و نبايدهاي طراحي اينفوگرافي

احتمالا شما هم در مواجهه با جمله‌هاي پشت هم رديف شده يا بلاگ‌هاي طولاني و كسل‌كننده، ترجيح داده‌ايد تا در صورت امكان به سراغ اينفوگرافي‌ها برويد و كليت مطالب را در قالب يك اينفوگرافي مطالعه كنيد. هدف از طراحي اينفوگرافي‌ها، انتقال پيام در ساده‌ترين حالت و در كم‌ترين زمان است و كار به ذهن سپردن اطلاعات را براي ما آسان‌تر مي‌كند؛ چرا كه توانايي مغز در پردازش تصاوير 60 هزار بار سريع‌تر از پردازش واژه‌ها و جملات است.

در اين بلاگ قصد داريم به تكنيك‌هاي طراحي يك اينفوگرافي خوب بپردازيم و به بايدها و نبايدهايي كه براي جذب مخاطب، توليد Lead و هدايت ترافيك بيشتر به وب‌سايت شما كمك مي‌كند نگاهي بياندازيم.

بايد‌ها طراحي اينفوگرافي

مخاطب‌تان را شناسايي كنيد

اولين كاري كه نياز است انجام دهيد اين است كه گروه هدف و پرسوناي‌ مخاطب را بشناسيد، دسته‌بندي كنيد و طبق خواسته‌هاي آن‌ها به طراحي و توليد اينفوگرافي بپردازيد. يكي از اهداف اصلي اينفوگرافي همان‌طوركه بالاتر اشاره كرديم، انتقال پيام در كم‌ترين زمان است. براي تركيب اطلاعات و گرافيك و در نهايت خلق يك اينفوگرافي جذاب، ابتدا نياز به شناخت مخاطبان است. در طراحي اينفوگرافي با 5 دسته از مخاطبان روبه‌رو هستيم: افراد مبتدي و تازه‌وارد، عموم مردم، مديران، متخصصان و مديران اجرايي. پس بهتر است در طراحي اينفوگرافي به نياز مخاطبان هدف توجه بيشتري نشان دهيد و اطلاعاتي را ارائه بدهيد كه براي او جذاب‌تر باشد.

محتواي خوب انتخاب كنيد

مخاطب براي محتوايي زمان مي‌گذارد كه ارزش خواندن و صرف زمان را داشته باشد، به همين دليل انتخاب محتواي مناسب به شدت اهميت دارد. دقت در جمع‌آوري اطلاعات و داده‌هاي مفيد در بهبود ساختار اينفوگرافي تاثيرگذار است. براي انتخاب محتواي درست مي‌توانيد مروري بر بلاگ 7 مرحله بازاريابي محتوا داشته باشيد.

الهام بگيريد و الهام‌بخش باشيد

براي طراحي اينفوگرافي بهتر است نگاهي به طرح‌هاي ديگر رقبا داشته باشيد، از آن‌هاي براي شروع كار الهام بگيريد و درنهايت با طراحي اينفوگرافي‌‌هاي‌تان الهام‌بخش ديگران باشيد. در طراحي اينفوگرافي مناسب توجه به رنگ‌ها و تصاوير انتخابي، اندازه و نوع فونت‌ها، جلوه‌هاي بصري، رعايت سادگي و وضوح اطلاعات از نكات ساده اما طلايي براي طراحي و توليد اينفوگرافي‌ها است.

مخاطب را شگف‌زده كنيد

اينفوگرافي مناسب‌ترين قالب براي انتقال اطلاعات و داده‌هاي جذاب و هيجان‌انگيز است. اگر به اطلاعات اينچنيني دسترسي داريد، مطمئن باشيد كه مخاطب از خواندن اينفوگرافي‌هاي شما چشم‌پوشي نمي‌‌كند. توجه به اين نكته به مخاطب كمك مي‌كند تا اطلاعات موجود در ذهنش را به چالش بكشد، به علامت‌ سوال‌هاي جديد بر بخورد و اطلاعاتي كه شما ارائه مي‌دهيد، را جايگزين اطلاعات قبلي خود بكند.

فرصت اشتراك‌گذاري را فراهم كنيد

توجه به پرسوناي مخاطب، علائق او، انتخاب محتواي مناسب و ديگر مواردي كه بالاتر به آن‌ها پرداختيم مخاطب را به دنبال كردن شما ترغيب مي‌كند و در صورتي كه داده‌ها همان چيزي باشد كه مخاطب به دنبالش بوده، احتمال به اشتراك‌گذاري آن بالاتر مي‌رود.

نبايد‌ها طراحي اينفوگرافي

در ادامه به نبايد‌هاي كه در طراحي اينفوگرافي بايد به آن‌ها توجه كنيد مي‌پردازيم:

مخاطب را با چارت‌هاي پر از داده گيج نكنيد

اگر مي‌خواهيد اينگيجمنت مخاطب را افزايش بدهيد و ارتباط خودتان را با او حفظ كنيد، بهتر است در استفاده از چارت‌ها براي انتقال داده‌ها مختلف، زياده‌روي نكنيد. اگر اطلاعات زيادي براي مخاطب داريد بهتر است آن‌ها را به چند دسته تقسيم كنيد و همه آن‌ها را يك‌جا و با يك نمودار يا عكس نشان ندهيد. اين مدل بيشتر باعث گيج شدن مخاطب مي‌شوند و علاقه او به ادامه خواندن مطالب را كم‌تر مي‌كند.

از انتخاب عنوان‌هاي كسل‌كننده بپرهيزيد

اولين و پررنگ‌ترين عنواني كه براي اينفوگرافي‌تان در نظر مي‌گيريد بايد آنقدر جذاب و هيجان‌انگيز باشد تا در اولين نگاه، رغبت مخاطب را براي دنبال كردن افزايش بدهد. بهتر است از تيترهايي استفاده كنيد كه لحظه اول اطلاعاتي به مخاطب نمي‌دهد اما او را وادار مي‌كند تا در انتهاي اينفوگرافي با شما همراه باشد. براي راهنمايي بيشتر پيشنهاد مي‌كنيم به وبلاگ 13 راه براي نوشتن تيترهاي جذاب و پربازديد سر بزنيد.

از فرمت‌هاي فانتزي استفاده نكنيد

استفاده از فونت‌هاي ساده و پرهيز از فونت‌هاي پيچيده و مفهومي به مخاطب كمك مي‌كند تا در مدت‌زمان كمتري اطلاعات را دريافت كند. همچنين داشتن ايده‌هاي خلاقانهو درك بالا نسبت به رنگ‌ها و فونت‌ها كمك مي‌كند تا اينفوگرافي‌هايي را طراحي كنيد كه خواندن و در معرض آن قرار گرفتن براي مخاطب خوشايند باشد. به خاطر داشته باشيد كه توجه به المان‌هاي ساده براي انتقال پيام‌ها، احساس بهتري را در مخاطب ايجاد مي‌كند.

تيم توليد محتواي متني و تصويري آژانس ديجيتال ماركتينگ ماكان تلاش مي‌كند تا با بهره‌گيري از دانش، خلاقيت و سليقه به شما براي توليد اينفوگرافي در قالب‌هاي مختلف ياري برساند.

منبع: آژانس ديجيتال ماركتينگ ماكان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۰۵:۰۳ توسط:macanagency موضوع:

اهميت شناسايي پرسوناي مخاطب براي كسب و كارها

با توجه به روند رو به رشد فعاليت كسب و كارها و ايجاد فضاي شديد رقابتي، شناخت پرسوناي مخاطب امري ضروري تلقي مي‌شود. پرسوناي مخاطب در حقيقت نماينده‌ي ويژگي‌هاي مشتريان ايده‌آل يا بالقوه‌ي شما و هم‌چنين حاصل از اطلاعات واقعي به دست آمده از مشتريان فعلي شما در روند تحقيقات بازار است. براي ترسيم پرسوناي مخاطب، بايد اطلاعات دقيقي از خصوصيات دموگرافيك، الگوهاي رفتاري، اهداف و انگيزه‌هاي مخاطبان خود در دست داشته باشيد.

اهميت شناخت صحيح پرسوناي مخاطب

پيش از هر چيز، شناخت پرسوناي مخاطب در استراتژي برندينگ و خلق هويت برند نقشي تعيين‌كننده دارد. به عبارتي ديگر، اگر بدانيد مخاطب شما چه ويژگي‌هايي دارد، مي‌توانيد بهترين و متناسب‌ترين پيام را با لحن متناسب، به بهترين روش و در زمان مناسب به گوش مخاطبان هدف برسانيد. در غير اين‌صورت احتمال از دست دادن مشتري بسيار زياد است. همچنين، داشتن شناخت صحيح از پرسوناي مخاطب به شما اين امكان را مي‌دهد كه در كليه‌ي فرآيندهاي سازمان از جمله بازاريابي، به ساختار يا ديدگاهي جديد و مناسب دست يابيد. شناسايي پرسوناي مخاطب در اختصاص منابع مانند زمان و هزينه، خلق ايده براي بهبود محصول يا خدمت متناسب با نياز مشتريان، به‌كارگيري بهترين استراتژي توليد محتوا، انتخاب بهينه‌ي نوع و كانال‌هاي ترويج و تبليغ محصولات است. در نتيجه، علاوه بر صرفه‌جويي در هزينه‌ها، با جلب رضايت بيش‌تر مخاطبان و جذب آن‌ها از طريق تلاش در حل مشكلات و رفع نيازهاي آنان، مي‌توانيد Lead و مشتريان راغب بيش‌تري توليد كنيد. سپس استراتژي‌هاي متناسب را براي تبديل Lead به مشتري به كار گرفته و درنهايت از آنان مشتري وفادار بسازيد. در اين حالت، علاوه بر افزايش در نرخ بازگشت سرمايه (ROI)، توانسته‌ايد حجم عظيمي از اعتماد را در مشتريان خود ايجاد كنيد و تجربه‌ي ارزشمندي از خريد محصول خود براي آنان خلق كنيد.

شناسايي پرسوناي مخاطب در ديجيتال ماركتينگ به علت گستره‌ي مخاطبان از  اهميت ويژه‌اي برخوردار است. انتخاب نوع و نحوه طراحي دارايي‌هاي ديجيتال يك كسب و كار مانند وب‌سايت و شبكه‌هاي اجتماعي تا حد بسياري به پرسوناي مخاطب وابسته است. براي مثال، كسب و كارهايي كه بدون توجه به مخاطبان هدف خود، پيام يكساني را براي تعداد زيادي از افراد ارسال مي‌كنند و يا محتواي شبكه‌هاي اجتماعي آن‌ها با مخاطب هدف‌شان متناسب نيست، نه تنها شناختي از پرسوناي مخاطب ندارند، بلكه از هوش هيجاني نيز جهت درك احساسات و نيازهاي مخاطب خود بهره نمي‌گيرند. در نتيجه، حتي اگر كيفيت محتوا بالا باشد، نمي‌تواند نظر مخاطب را به خود جلب كند. بنابراين سازمان در اين حالت علي‌رغم صرف هزينه‌هاي گزاف براي تبليغات و توليد محتوا ، بازدهي مناسبي دريافت نخواهد كرد.

نكته قابل توجه اين است كه پرسوناي مخاطب نسبت به زمان قابل تغيير بوده و هرگز ثابت نيست. هرچه شناخت بيش‌تري نسبت به مخاطبان هدف خود پيدا كنيد و عوامل جديدي كه در آنان انگيزه ايجاد مي‌كنند را بيابيد، مي‌توانيد به تعريف دقيق‌تر و به‌روزتري نسبت به مشتريان و بازار هدف خود دست پيدا كنيد.

مراحل ايجاد پرسوناي مخاطب

هر كسب و كار بسته به صنعت و نوع فعاليت خود مي‌تواند چند پرسوناي مخاطب داشته باشد. ابتدا بهتر است مخاطبان را به دسته‌هاي بزرگ‌تر و كلي‌تر تقسيم كنيد و سپس براي هر دسته به صورت جداگانه وارد جزييات شويد. به عنوان مثال، در يك شركت توليدي، مي‌توانيد خريداران نهايي را از نظر تعداد خريد به دو دسته‌ي خُرد و عمده تقسيم كنيد. سپس دسته‌ي اول خريداران را با توجه به جنسيت تفكيك كرده و به همين ترتيب هر گروه از مخاطبان را با جزييات بيش‌تري تعريف كنيد. در ادامه مي‌توانيد با برخي از مواردي كه در شناسايي پرسوناي مخاطب به شما كمك مي‌كنند، آشنا شويد:

  • خصوصيات دموگرافيك و اطلاعات شخصي مانند جنسيت، سن، ميزان تحصيلات، موقعيت جغرافيايي، وضعيت تاهل و تعداد افراد خانواده
  • علايق، تفريحات و مهارت‌ها
  • دغدغه‌ها و نگراني‌هاي روزمره
  • اهداف و آرمان‌ها در زندگي
  • عنوان شغلي و تخصص
  • سطح درآمد و قدرت خريد
  • ميزان و نحوه‌ي ارتباط با دوستان و آشنايان
  • ميزان صرف وقت در دنياي ديجيتال
  • وب‌سايت يا شبكه‌هاي اجتماعي مورد علاقه
  • ميزان تسلط به زبان‌هاي خارجي
  • متوسط ميزان مطالعه در هفته
  • متوسط ميزان تماشاي تلويزيون در روز
  • ميزان تمايل به خريد و عوامل اثرگذار در انتخاب محصول يا خدمت شما
  • چالش‌ها، نگراني‌ها و عوامل بازدارنده هنگام خريد

در صورتي‌كه كسب و كار خود را آغاز كرده‌ايد، براي يافتن اين اطلاعات و شناسايي پرسوناي مخاطب، مي‌توانيد به داده‌هاي موجود درباره‌ي مخاطبان در ابزارهايي مانند گوگل آناليتيكس مراجعه كرده و به ديدگاهي نسبي از برخي از خصوصيات دموگرافيك مانند موقعيت جغرافيايي و ديگر اطلاعات مانند كانال‌هاي ورودي، بيشترين كليك‌ها يا بيش‌ترين نرخ تبديل، كه در واقع مي‌تواند جذاب‌ترين قسمت وب‌سايت و نماينده‌ي بخش مورد علاقه‌ي مخاطبان باشد، دست پيدا كنيد. در غير اين صورت مي‌توانيد با تحليل و بررسي دارايي‌هاي ديجيتال رقبا و رصد كردن مخاطبان و نحوه‌ي تعامل آنان با رقيب، به ديدگاهي كلي درباره‌ي مخاطبان دست يابيد.

شما مي‌توانيد براي پيشي گرفتن از رقبا، رشد كسب و كار و افزايش سودآوري خود، انجام تحقيقات بازار و شناسايي پرسوناي مخاطب خود را به آژانس ديجيتال ماركتينگ ماكان برون‌سپاري كنيد.

منبع: آژانس ديجيتال ماركتينگ ماكان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۵۵:۳۷ توسط:macanagency موضوع:

بررسي 8 نمونه از انواع توليد محتوا

با همه‌گير شدن استفاده از رسانه‌هاي اجتماعي، نمي‌توان از اهميت توليد محتوا چشم‌پوشي كرد. محتوا با انواع مختلف، كاربردهاي متفاوت و در بسترهاي گوناگون، اتفاقي است كه روزانه با آن در تماسيم و به بخشي از زندگي‌مان تبديل شده است. در بلاگ‌هاي گذشته به صورت كلي به انواع محتوا اشاره كرده‌ايم اما در اين بلاگ قصد داريم تا جزئي‌تر به بررسي انواع محتوا بپردازيم.

انواع محتواها

بلاگ

بلاگ به نسبت ديگر انواع محتوا قدمت بيشتري دارد و گزينه مناسبي براي ايجاد تاثير روي نرخ‌هاي تبديل است. علاوه‌بر اين به نسبت ديگر انواع محتوا، امكان دسترسي به آن‌ از طريق موتورهاي جستجو نسبتا آسان‌تر است. استفاده از كليدواژه‌هاي يا Keyword ها يكي از مواردي است كه توجه به آن‌ها براي توليد محتوا در قالب بلاگ الزامي است. همچنين بلاگ اين امكان را مي‌دهد تا لينك‌سازي قوي‌تري را به نسبت ديگر انواع توليد محتوا تجربه كنيم.

ويديو

ويديو يكي ديگر از فرمت‌هاي كاربردي در توليد محتوا است كه تا سال 2020 انتظار مي‌رود كه 80 درصد از كل ترافيك وبسايت را به خود اختصاص بدهد. علاوه‌بر اين براساس نتايج به دست‌آمده 75 درصد از مخاطبان بعد از ديدن ويديو، تمايل بيشتري به انجام خريد دارند. از مزاياي توليد محتواي ويديويي و به‌طور كلي ويديو ماركتينگ يا بازاريابي ويديويي، مي‌توان به هدايت ترافيك بيشتر به وب‌سايت و ايجاد اينگيجمنت بيشتر به كمك امكان نظردهي و به اشتراك‌گذاري ويديوها است. ويديو، به‌واسطه پاسخ دادن به سوال‌ها، ارائه راه‌حل و توليد اطلاعات مرتبط مي‌تواند برا مخاطب ايجاد ارزش كند. يكي از نكاتي كه در توليد محتواي ويديويي بايد به آن توجه كرد، مختصر و مفيد بودن آن است؛ محتوايي كه خارج از حوصله مخاطب نباشد و در كوتاه‌ترين زمان ممكن، پيام اصلي را به او برساند.

پادكست

براساس تحقيقات انجام شده، تعداد مخاطبان پادكست‌ها در حال افزايش است؛ دور از انتظار هم نيست. بسياري از مخاطبان ترجيح مي‌دهند از وقت‌شان هنگام انجام كارهاي ديگر نيز استفاده كنند و بدون شك بهترين گزينه، گوش دادن به پادكست‌ها است. بزرگ‌ترين مزيت پادكست‌ امكان دسترسي راحت‌تر به نسبت ديگر انواع محتواها است.

وبينار

وبينار به عنوان ورژن آنلاين شده سمينار، يكي از گزينه‌هاي مورد علاقه كسب‌وكارهاي بزرگ به شمار مي‌رود. اساس وبينارها بر ارائه و پاسخ‌گويي به سوال‌هاي مكرر افراد است. طبق تحقيقات به دست آمده 20 تا 40 درصد از مخاطبان وبينارها، در نهايت تبديل به Lead مي‌شوند و بين 2 تا 5 درصد از افراد شركت كننده بعد از اتمام وبينار، اقدام به خريد مي‌كنند.

‏كتاب‌هاي الكترونيك

‏ eBooksيا كتاب‌هاي الكترونيك، نوعي ديگر از فرم‌هاي محتوايي هستند كه معمولا با فرمت‌ pdf در فضاي اينترنت مي‌توان به آن‌ها دست پيدا كرد. اين نوع از محتوا اين امكان را مي‌دهد تا به صورت مفصل‌تر به يك موضوع بپردازيد و از طريق آن به تمامي سوال‌هايي كه ممكن است براي مخاطب پيش بيايد، پاسخ دهيد؛ دقيقا همان هدفي كه با ارائه انواع محتوا به دنبال آن هستيد.

تحقيقات گسترده، توجه به زمان و حفظ كيفيت، از اصولي است كه در توليد محتوا در قالب كتا‌ب‌هاي الكترونيك، بايد آن‌ها را مد نظر داشت. eBook گزينه خوبي براي توليدمحتواي هميشه سبز يا Evergreen Content است و اين مزيت را دارد كه تا مدت‌ها نرخ بازگشت سرمايه يا ROI مثبت را براي شما رقم بزند و همچنين مخاطبان جديدي را به سمت شما بكشاند.

اينفوگرافي

اينفوگرافي نوع ديگري از محتوا است كه نياز به درك هنري و دانش نسبتا بالا به رنگ‌ها دارد و كمك مي‌كند تا اطلاعات را به صورت بصري دركم‌ترين زمان به مخاطب منتقل كنيد. يكي از مزيت‌هاي اينفوگرافي اين است كه در رسانه‌هاي اجتماعي و به نسبت ديگر انواع محتواها، 3 بار بيشتر به اشتراك گذاشته مي‌شود. آشنايي با رنگ‌ها، استفاده از تصاوير مناسب، توجه به نوع و اندازه فونت‌ها و ريزه‌كاري‌هايي از اين دست تاثير زيادي روي جذب مخاطبان دارد. آشنايي با مباحث روانشناسي نيز اين امكان را مي‌دهد تا هر اينفوگرافي را بسته به نوع مخاطب طراحي كنيد تا بتوانيد نتيجه مورد نظر را دريافت كنيد.

راهنماها

استفاده از اين نوع محتوا مشخصا بستگي به نوع مخاطب و صنعتي كه در آن فعاليت مي‌كنيد، دارد. توليد محتوا در قالب راهنما كمك مي‌كند تا تجربه‎‌هاي‌تان را در سطح وسيع‌تري به اشتراك بگذاريد و باعث ايجاد اعتماد در مخاطبان‌تان بشويد. يكي از نكات حائز اهميت در توليد اين نوع از محتوا، توجه به اختصار، استانداردها و چارچوب‌هاي نوشتاري است تا بتوانيد به سوال‌هايي كه در ذهن مخاطب است پاسخ دهيد و گمراهي او را در كم‌ترين زمان برطرف كنيد.

در نهايت به خاطر داشته باشيد كه امروزه توليد محتوا بخش مهمي از هويت كسب‌وكارها را تشكيل مي‌دهد و روي بسياري از اهداف مثل ROI، نرخ‌هاي تبديل، هدايت Lead و همچنين ترافيك بيشتر تاثير مي‌گذارد. در صورتي كه امكان توليد محتوا در ابعادي كه در اين بلاگ به آن‌ها اشاره كرده‌ايم را نداريد، با برون‌سپاري (باشه يا نباشه؟) به تيم توليد محتواي آژانس ديجيتال ماركتينگ ماكان، مي‌توانيد از مزاياي بيشمار آن بهره‌مند شويد.

منبع: آژانس ديجيتال ماركتينگ ماكان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ساعت: ۰۹:۵۱:۵۴ توسط:macanagency موضوع: